03 lipca 2025

Jak wyregulować przerzutkę Shimano - krok po kroku.

Regulacja Przerzutek Shimano: Kompletny Przewodnik

 

Precyzyjna regulacja przerzutek jest kluczowa dla płynnej i efektywnej zmiany biegów w rowerze. Niezależnie od tego, czy masz nowy rower, czy po prostu chcesz poprawić działanie swoich przerzutek Shimano, ten przewodnik krok po kroku pomoże ci osiągnąć idealne ustawienia.

 

Narzędzia Potrzebne do Regulacji

 

Zanim zaczniesz, upewnij się, że masz pod ręką następujące narzędzia:

  • Klucze imbusowe: Zazwyczaj 4 mm i 5 mm.

  • Śrubokręt krzyżakowy: Do regulacji śrub ograniczających.

  • Obcinaczka do linek (opcjonalnie): Jeśli będziesz wymieniać linki lub pancerze.

  • Smar: Do linek i pancerzy (opcjonalnie).

  • Stojak rowerowy (opcjonalnie): Znacznie ułatwia pracę.

 

Regulacja Przerzutki Tylnej

 

Tylna przerzutka jest odpowiedzialna za zmianę biegów na kasecie i często wymaga częstszej uwagi.

 

1. Ustawienie Śruby B (B-tension)

 

Śruba B (B-tension) reguluje odległość górnego kółka przerzutki od największej zębatki kasety. Prawidłowe ustawienie zapewnia płynne działanie i zmniejsza hałas.

  • Przełącz łańcuch na największą zębatkę z tyłu i najmniejszą z przodu.

  • Sprawdź odległość między górnym kółkiem przerzutki a zębatką. Powinna wynosić około 5-6 mm. W niektórych systemach Shimano (np. CUES) odległość ta jest precyzyjnie oznaczona na samej przerzutce.

  • Obracaj śrubę B (znajduje się z tyłu przerzutki, skierowana w stronę koła), aby zmniejszyć lub zwiększyć tę odległość.

 

2. Ustawienie Ograniczników (H i L)

 

Śruby ograniczające H (High) i L (Low) zapobiegają spadaniu łańcucha z kasety oraz jego zakleszczaniu się między kasetą a szprychami.

  • Ogranicznik H (High):

    • Przełącz łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu i najmniejszą z przodu.

    • Obracaj korbami do przodu i sprawdź, czy łańcuch swobodnie porusza się po najmniejszej zębatce.

    • Dokręć śrubę H (oznaczoną jako H lub High), aż łańcuch znajdzie się w jednej linii z najmniejszą zębatką. Następnie delikatnie poluzuj śrubę o ćwierć obrotu, aby zapewnić swobodne przejście łańcucha.

  • Ogranicznik L (Low):

    • Przełącz łańcuch na największą zębatkę z tyłu i najmniejszą z przodu.

    • Obracaj korbami do przodu i sprawdź, czy łańcuch swobodnie wchodzi na największą zębatkę.

    • Dokręć śrubę L (oznaczoną jako L lub Low), aż łańcuch znajdzie się w jednej linii z największą zębatką. Ponownie, delikatnie poluzuj śrubę o ćwierć obrotu.

 

3. Regulacja Napięcia Linki

 

To jest najważniejszy krok dla płynnej zmiany biegów.

  • Przełącz łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu.

  • Jeśli linka jest poluzowana, dokręć śrubę mocującą linkę na przerzutce.

  • Przełącz na drugą najmniejszą zębatkę (o jeden bieg wyżej).

  • Jeśli łańcuch ma problem z wejściem na tę zębatkę, poluzuj (odkręć) baryłkę regulacyjną (pokrętło na manetce lub na przerzutce) o ćwierć obrotu. Powtarzaj, aż łańcuch będzie płynnie wchodził na drugi bieg.

  • Jeśli łańcuch przeskakuje poza drugą zębatkę lub jest zbyt luźny, dokręć (zakręć) baryłkę regulacyjną o ćwierć obrotu.

  • Testuj wszystkie biegi, przełączając je w górę i w dół. W razie potrzeby dokonuj drobnych korekt baryłką.

 

Regulacja Przerzutki Przedniej

 

Przednia przerzutka jest odpowiedzialna za zmianę biegów na korbie i zazwyczaj jest łatwiejsza do regulacji.

 

1. Ustawienie Ograniczników (H i L)

 

  • Ogranicznik L (Low):

    • Przełącz łańcuch na najmniejszą zębatkę z przodu i największą z tyłu.

    • Sprawdź, czy wewnętrzna blaszka przerzutki jest bardzo blisko (ok. 1 mm) od łańcucha, nie dotykając go.

    • Obracaj śrubę L (oznaczoną jako L lub Low), aby ustawić odpowiednią odległość.

  • Ogranicznik H (High):

    • Przełącz łańcuch na największą zębatkę z przodu i najmniejszą z tyłu.

    • Sprawdź, czy zewnętrzna blaszka przerzutki jest bardzo blisko (ok. 1 mm) od łańcucha, nie dotykając go.

    • Obracaj śrubę H (oznaczoną jako H lub High), aby ustawić odpowiednią odległość.

 

2. Regulacja Napięcia Linki

 

  • Przełącz łańcuch na najmniejszą zębatkę z przodu.

  • Jeśli linka jest poluzowana, dokręć śrubę mocującą linkę na przerzutce.

  • Przełącz na średnią (jeśli masz trzy) lub największą zębatkę z przodu.

  • Jeśli łańcuch ma problem z wejściem, poluzuj (odkręć) baryłkę regulacyjną (na manetce lub na przerzutce) o ćwierć obrotu.

  • Jeśli łańcuch przeskakuje poza zębatkę lub jest zbyt luźny, dokręć (zakręć) baryłkę regulacyjną o ćwierć obrotu.

  • Testuj wszystkie biegi.

 

Dodatkowe Wskazówki

 

  • Czystość: Utrzymuj przerzutki, kasetę i łańcuch w czystości i dobrze nasmarowane. Brud i zużycie znacznie pogarszają działanie.

  • Stan Linek i Pancerzy: Zużyte linki i pancerze mogą powodować opory i niedokładną zmianę biegów. Wymieniaj je regularnie.

  • Regulacja po Jazdach: Po kilku pierwszych jazdach po regulacji, sprawdź ponownie ustawienia, ponieważ linki mogą się "ułożyć".

  • Cierpliwość: Regulacja przerzutek wymaga cierpliwości i precyzji. Nie zniechęcaj się, jeśli za pierwszym razem nie będzie idealnie.

 

Pamiętając o tych krokach, będziesz w stanie samodzielnie regulować przerzutki Shimano, ciesząc się płynną i niezawodną zmianą biegów podczas każdej przejażdżki. Jeśli napotkasz trudności lub nie jesteś pewien, zawsze możesz skonsultować się z serwisem rowerowym.

 

Adres

ul. Stara Stocznia 8/U4 

80-862 Gdańsk

Kontakt

Menu

Śledź nas

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.